Hos Kaktus København er vi vilde med kaktussens form og æstetik.  Derfor er det altid en fornøjelse at møde kunstnere, der arbejder med kaktussen som objek og eksperimenterer med forskellige materialer der giver planten nyt udtryk og funktion.

Vi er vildt begejstret for Sisse Lees arbejde og hvis ikke du skal have en levende stikkende plante (eller har for mange af dem) så kan du få en fin og finurlig kaktus lavet i strik i keramiske potter. Den lille strikkede skulptur kan bruges som sej dekoartion og nålepude.

Vi har taget en snak med Sisse Lee om, hvorfor hun er fascineret af kaktusser og her kan du læse mere om, hvordan hun arbejder med kaktussen i hendes kunst.

Hvad betyder kaktussen for dig?
Først og fremmest er mit forhold til kaktussen personligt: Jeg er vokset op med en sukkulentglad mor, og har derfor nippet sukkulentblade siden jeg var lille, og har altid elsket fornemmelsen, lyden og følelsen. Desuden er de nemme at passe. Derfor har sukkulenter fulgt mig naturligt, og jeg har fået mange stiklinger af min mor igennem årerne.
For mig symboliserer kaktusser altså noget hjemligt – et begreb som jeg også har arbejdet med kunstnerisk – på trods af, at de altid er placeret i baggrunden, i en krog eller vindueskarm. De kommer altid ved meget forsigtighed med ved hver flytning jeg har været igennem, og hver enkelt bliver således en lille levende livscyklus eller kilometerpæl i sig selv

Hvad inspirerede dig til at arbejde med kaktusser ? 
Første formål med mine strikkede kaktusser var faktisk bare et enkelt: jeg havde brug for en nålepude til mine knappe- og synåle. Da behovet opstod sad jeg inde på mit arbejdsværelse ved mit skrivebord, og kiggede op fra strikketøjet og i øjenhøjde - i vindueskarmen - står en smal, høj, flot starut af en kaktus, som har fulgt min mand og jeg næsten siden vi blev kærester.
Vi fandt den sammen på vej hjem fra byen, faldet ned (kastet ud?) fra et vindue på Nørre Allé i Århus. På det tidspunkt var det en lilleput af en (kleisto-)kaktus i mini plastikpotte, men i en noget sørgelig stand. Vi tog den med hjem, og vi omplantede den og passede godt på den, indtil den kom sig. Den forblev dog lille og ville næsten ikke kigge op af jorden, indtil den en dag, mindst halvandet år efter, begyndte at skyde. Efter 4 flytninger står den i dag stærk og rank inde i vindueskarmen på mit arbejdsværelse. Det er et godt eksempel på nogle af plantens kvaliteter, synes jeg. Så siden behovet og betagelsen opstod, har det udviklet sig igennem strik til nålepuder, en kaktushær, udstilling og senere et frontalt møde med støbemasse (flydende porcelæn).

Hvad er din yndlings kaktus og hvorfor?
Jeg er tydeligvis rigtig glad for tegneseriekaktussen (Euphorbia trigona), men ellers er mine favoritter bestemt af kaktussens skikkelse og enkle geometri. Min yndlings er den symmetriske, urørlige kaktus. Måske fordi den blandt andet står i modsætning til meget af mit arbejde i keramik og strik.
Af modsætninger er der masser at finde i selve kaktussen, og modsætninger er jeg særligt glad for: Hjemlig, men ubehagelig; organisk, men næsten mineralsk i sin opbygning; fallisk, men med pigge; tørkeplante, men Lucky Lukes vanddunk osv.

Fortæl lidt om dit arbejde som keramiker.
Ja, jeg er keramiker, så jeg arbejder primært med ler!
Jeg har lavet små porcelænsurtepotter, som er støbt i en gipsform, som naturligvis også kan bruges til rigtige sukkulenter.
I modsætningen til de støbte porcelænsurtepotter, opmodellerer jeg normalt til daglig større beholdere med fingrene. For mig opstår det interessante og spændende i at arbejde med det smørbløde ler: i fagsprog snakker vi om, at "leret husker", dvs. når jeg for eksempel arbejder i porcelænsler, og jeg har opmodelleret en cylinder, vil cylinderen naturligt arte sig efter mine fingeraftryk og måden jeg har opmodelleret på, og det vil kunne ses efter den endelige brænding, hvor leret er blevet stenhårdt. Alle de her små spor bliver fikseret i et totalt uforanderligt materiale.
Jeg tager altså udgangspunkt i materialet, og finder oftest først ud af, hvad der kan være interessant ved et værk, når jeg allerede er i gang med det. Som keramiker er man nødt til at forholde sig til spændingen imellem masseproduktion og kunsthåndværk (unikaproduktion), så det har jeg også beskæftiget mig med. Jeg kan godt lide, hvis der er en lethed i det hele, og jeg synes, at der er en slags humor og energi i håndlavet keramik, som er værd at bibeholde.

Du kan hos Kaktus København købe de små fine strikke kaktusser til 100 kr.

Se mere af Sisse Lees inspirerende arbejde :
www.sisselee.dk
Instagram : @sisse_lee

Comment